Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Aros
Aros vid Sickla kanal, Stockholm
Aros vid Sickla kanal, Stockholm
Foto: Thure Ehrnlund
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registreringshandlingarna från Kommerskolleguim i Riksarkivet, Läst 2020-09-07 PN

* Mälarbåtarna 1967, S104
* Mälarångare, 1999, S68, 119
* Med ånga, gods och tidtabell, 2003, S123-129, 132-138, 172, 175, 194-198, 242

* Båtologen 5/1988, S223
* Båtologen 4/1994, S175
* Skärgårdsbåten 3/1994, S42-46
* Skärgårdsbåten 4/2001, S10-17

* Vestmanlands Läns Tidning 1871-08-09
* Aftonbladet 1872-07-27
* Kalmar 1872-07-27
* Nya Dagligt Allehanda 1872-07-27
* Dagens Nyheter 1872-07-29
* Aftonbladet 1872-10-22
* Stockholms Dagblad 1872-10-22
* Dagens Nyheter 1872-10-23
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-TIdning 1872-10-23
* Nya Dagligt Allehanda 1872-10-23
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1872-10-24
* Vestmanlands Läns Tidning 1872-10-25
* Strengnäs Weckoblad 1872-11-02
* Dagens Nyheter 1873-04-09
* Stockholms Dagblad 1873-04-16
* Nya Dagligt Allehanda 1873-04-17
* Aftonbladet 1873-05-12
* Aftonbladet 1873-05-29
* Nya Dagligt Allehanda 1873-05-29
* Post- och Inrikes Tidningar 1873-05-29
* Dagens Nyheter 1873-05-30
* Stockholms Dagblad 1873-05-30
* Nya Dagligt Allehanda 1873-06-03
* Aftonbladet 1873-06-04
* Nya Dagligt Allehanda 1873-06-04
* Dagens Nyheter 1873-06-05
* Dagens Nyheter 1873-06-06
* Dagens Nyheter 1873-06-09
* Dagens Nyheter 1873-06-10
* Aftonbladet 1873-06-11
* Dagens Nyheter 1873-06-11
* Nya Dagligt Allehanda 1873-06-11
* Dagens Nyheter 1873-06-12
* Nya Dagligt Allehanda 1873-06-12
* Aftonbladet 1873-06-17
* Dagens Nyheter 1873-06-17
* Dagens Nyheter 1873-06-21
* Post- och Inrikes Tidningar 1873-07-09
* Aftonbladet 1873-07-10
* Stockholms Dagblad 1873-07-10
* Dagens Nyheter 1873-07-11
* Aftonbladet 1873-07-14
* Aftonbladet 1873-08-02
* Nya Dagligt Allehanda 1873-08-02
* Dagens Nyheter 1873-08-04
* Aftonbladet 1873-08-20
* Dagens Nyheter 1873-08-20
* Aftonbladet 1873-08-29
* Dagens Nyheter 1873-09-03
* Vestmanlands Läns Tidning 1873-09-05
* Nya Dagligt Allehanda 1873-09-11
* Post- och Inrikes Tidningar 1873-11-12
* Nya Dagligt Allehanda 1874-07-01
* Nya Dagligt Allehanda 1876-07-04
* Dagens Nyheter 1877-06-29
* Nya Dagligt Allehanda 1877-06-29
* Nya Dagligt Allehanda 1879-03-04
* Nya Dagligt Allehanda 1879-05-29
* Nya Dagligt Allehanda 1879-09-04
* Aftonbladet 1880-06-16
* Aftonbladet 1881-07-11
* Vestmanlands Läns Tidning 1882-07-26
* Dagens Nyheter 1882-08-07
* Fäderneslandet 1882-08-09
* Vestmanlands Läns Tidning 1884-03-11
* Nya Dagligt Allehanda 1884-07-07
* Dagens Nyheter 1884-08-05
* Nya Dagligt Allehanda 1884-08-05
* Vestmanlands Läns Tidning 1884-09-13
* Vestmanlands Läns TIdning 1884-09-23
* Vestmanlands Läns Tidning 1884-10-21
* Nya Dagligt Allehanda 1884-10-22
* Vestmanlands Läns Tidning 1885-01-20
* Vestmanlands Läns Tidning 1885-02-07
* Vestmanlands Läns Tidning 1885-03-03
* Vestmanlands Läns Tidning 1885-03-10
* Dagens Nyheter 1885-03-17
* Stockholms Dagblad 1885-03-18
* Nya Dagligt Allehanda 1885-04-21
* Nya Dagligt Allehanda 1885-05-08
* Nya Dagligt Allehanda 1885-07-13
* Aftonbladet 1886-01-07
* Vestmanlands Läns Tidning 1886-09-18
* Eskilstunaposten 1886-09-20
* Vestmanlands Läns Tidning 1888-07-05
* Nya Dagligt Allehanda 1888-07-13
* Vestmanlands Läns Tidning 1890-03-27
* Vestmanlands Läns Tidning 1890-04-15
* Svenska Dagbladet 1890-04-28
* Vestmanlands Läns Tidning 1890-05-10
* Nya Dagligt Allehanda 1890-05-12
* Vestmanlands Läns TIdning 1890-07-05
* Post- och Inrikes Tidningar 1890-10-16
* Vestmanlands Läns Tidning 1890-11-04
* Nya Dagligt Allehanda 1891-01-03
* Vestmanlands Läns Tidning 1891-03-03
* Vestmanlands Läns Tidning 1891-04-30
* Vestmanlands Läns Tidning 1891-05-28
* Stockholms Dagblad 1891-06-13
* Nya Dagligt Allehanda 1891-07-08
* Vestmanlands Läns Tidning 1892-03-01
* Köpings Tidning 1892-03-26
* Eskilstuna Tidning 1892-04-01
* Fäderneslandet 1892-05-07
* Nya Dagligt Allehanda 1893-07-10
* Aftonbladet 1894-08-10
* Vestmanlands Läns Tidning 1895-08-01
* Börstidningen 1899-03-08
* Aftonbladet 1899-03-17
* Svenska Dagbladet 1899-03-17
* Eskilstunakuriren 1899-03-20
* Börstidningen 1899-03-22
* Svenska Dagbladet 1899-04-06
* Aftonbladet 1899-06-27
* Börstidningen 1899-06-28
* Dagen 1900-05-18
* Svenska Dagbladet 1900-06-27
* Aftonbladet 1901-07-05
* Dagens Nyheter 1902-05-07
* Aftonbladet 1903-07-02
* Dagen 1905-07-24
* Dagens Nyheter 1905-08-18
* Svenska Dagbladet 1907-07-04
* Svenska Dagbladet 1909-07-06
* Svenska Dagbladet 1910-11-01
* Svenska Dagbladet 1911-07-26
* Svenska Dagbladet 1913-06-10
* Svenska Dagbladet 1913-07-17
* Svenska Dagbladet 1916-07-03
* Svenska Dagbladet 1919-03-23
* Svenska Dagbladet 1919-06-30
* Svenska Dagbladet 1920-04-21
* Svenska Dagbladet 1921-07-08
* Svenska Dagbladet 1924-07-04
* Svenska Dagbladet 1927-07-03
* Svenska Dagbladet 1932-03-02
* Aftonbladet 1934-06-04
* Aftonbladet 1935-01-07
* Svenska Dagbladet 1936-07-02
* Svenska Dagbladet 1947-10-07
* Svenska Dagbladet 1947-11-11
* Dagens Nyheter 1950-12-31

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S22
* Sveriges Skeppslista 1908, S40, Aros, Nya Ångf.ab. Aros, Västerås, 320 hk, 41,12 x 6,40 x 2,70 meter, 275,74/208,56
* Sveriges Skeppslista 1910, S40
* Sveriges Skeppslista 1911, S38, rp10
* Sveriges Skeppslista 1913, S40
* Sveriges Skeppslista 1915, S42
* Sveriges Skeppslista 1917, S42, rp16
* Sveriges Skeppslista 1919, S42, Ångf.ab. Drottningholm-Fittja, Stockholm, 275,74/192,85
* Sveriges Skeppslista 1921, S42
* Sveriges Skeppslista 1923, S40
* Sveriges Skeppslista 1925, S42, Trafikab. Mälaren-Hjälaren. Stockholm
* Sveriges Skeppslista 1927, S42
* Sveriges Skeppslista 1929, S44
* Sveriges Skeppslista 1931, S46
* Sveriges Skeppslista 1933, S44 SDFG, Westerås-Torshälla Ångb.ab., Västerås
* Sveriges Skeppslista 1935, S44
* Sveriges Skeppslista 1937, S44
* Sveriges Skeppslista 1939, S48
* Sveriges Skeppslista 1941, S44
* Sveriges Skeppslista 1943, S44
* Sveriges Skeppslista 1945, S44
* Sveriges Skeppslista 1947, S46
* Sveriges Skeppslista 1949, S50, Carl Albert Julius Albinsson, Göteborg
* Sveriges Skeppslista 1951, Ej med

* Sveriges Skeppslista 1966, Ej med
* Sveriges Skeppslista 1967, S202, Ingen signal, Ingen maskin, Aros, Ab. Ekensbergs Varv, Stockholm, logementsfartyg, 41,12 x 6,40 meter, 277/180
* Sveriges Skeppslista 1968, S200
* Sveriges Skeppslista 1969, S200
* Sveriges Skeppslista 1970, S194
* Sveriges Skeppslista 1971, S190
* Sveriges Skeppslista 1972, S186
* Sveriges Skeppslista 1973, S184
* Sveriges Skeppslista 1976, S18, SEMQ
* Sveriges Skeppslista 1977, S18
* Sveriges Skeppslista 1978, S18
* Sveriges Skeppslista 1979, S18, Sven Oskar Georg Källman, Stockholm
* Sveriges Skeppslista 1980, S18
* Sveriges Skeppslista 1981, S18
* Sveriges Skeppslista 1982, S18
* Sveriges Skeppslista 1983, S18
* Sveriges Skeppslista 1984, S18
* Sveriges Skeppslista 1985, S18
* Sveriges Skeppslista 1986, S18
* Sveriges Skeppslista 1987, S18
* Sveriges Skeppslista 1988, S18
* Sveriges Skeppslista 1989, S18, Sten Valdus Källberg, Stockholm
* Sveriges Skeppslista 1990, S20, Sven Oskar Georg Källman, Stockholm
* Sveriges Skeppslista 1991, S20
* Sveriges Skeppslista 1992, S20
* Sveriges Skeppslista 1993, S20
  Byggd 1872
  Varv Oskarshamns Mekaniska Verkstads AB, Oskarshamn
  Varvsnummer 112
  Registernr 2743
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JGCT, senare SDFG, senare SEMQ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid avregistrering
  Längd öa 41,12 meter 41,12 meter
  Största bredd 6,41 meter 6,40 meter
  Djupgående 2,07 meter -
  Brt/Nrt 299/173 277/180
  Maskineri 1 x Oskarshamn ångmaskin Saknas
  Effekt 320 hk, 235 kW -
  Toppfart 11,5 knop -
  Kapacitet 300 passagerare -
  Historik
  1871-08 Beställd av Westerås Ångfartygs-Bolag för leverans 10 maj 1872. Kontrakterad byggnadskostnad 124.000 rdr.
  1872-07-20 Sjösatt.
  1872-10-23 Levererad av Oskarshamns Mekaniska Verkstads AB som Aros till Westerås Ångfartygs-Bolag, Västerås. Hemort Västerås. Trafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Strängnäs - Västerås.
  1873-05-29 Grundstöter ca. kl. 00.30 strax efter Bockholmssundet, Ekerö vid färd från Stockholm mot Västerås och får en läcka i maskinrummet. Runt en och en halv timme efter grundstötningen sjunker fartyget till botten med endast aktern ovanför vattenytan. Passagerare och besättning räddar sig iland med fartygets livbåtar och får senare återvända till Stockholm med ångfartyget Örebro, som passerar platsen. Orsak till grundstötningen är att man i mörkret kör för långt söderut i farleden.
  1873-06-10 Bärgningsångarna Neptun och Poseidon från Bergnings- och Dykeri AB Neptun, Stockholm, som arbetat med bärgningen sedan dagen efter grundstötningen, avbryter bärgningsarbetet på grund av att rederiet inte vill gå med på de ökade kostnaderna för bärgningen. Rederiet vänder sig istället till Stockholms Dykeri AB för att få fartyget bärgat.
  1873-07-09 Bärgas av Stockholms Dykeri AB och bogseras till Långholmsvarvet, Stockholm för reparation. Konstnad för bärgningen 12.000 rdr.
  1873-09-02 Reparationen klar och fartyget åter i trafik.
  1882-08-06 Kolliderar ca. kl. 9.00 med ångfartyget Hållsviken II utanför Riddarholmskajen, Stockholm. De båda ångarna törnar emot varandra när de avgår från kajen med lustresande till Trosa respektive Gripsholm. Aros kan utan problem fortsätta sin resa medan Hållsviken II får avbryta färden och återvända till kajen med en skada på ångpannan.
  1884-10-18 Såld till kapten Lambert Leonard Alexander Ekeberg, Västerås för 60.000 SEK.
  1885-02-05 Såld till Ångfartygs AB Aros, Västerås för 62.500 SEK. Ombyggd och renoverad vid Långholmsvarvet, Stockholm. Salongen delvis ombyggd. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Strängnäs - Västerås.
  1886-09-15 Grundstöter lätt i Kolsundet, Stallarholmen vid färd från Stockholm mot Västerås.
  1891-04 Ombyggd och renoverad vid Långholmsvarvet, Stockholm. Ny ångpanna installeras och ångmaskinen renoveras. Hytter och salonger renoveras. Kostnad 21.400 SEK. Långholmsvarvet går i konkurs 11 april vilket medför vissa problem med ombyggnaden. Både maskinen och pannan underkäns vid den officiella besiktningen 26 april. Åter i trafik 15 maj.
  1892-05 Ombyggd vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm. Kompletteringar av förra vinterns ombyggnader som Långholmsvarvet inte hann klart.
  1894-08-09 Kolliderar ca. kl. 18.30 med ångslupen Ejdern i Essingesundet, Stockholm. Aros klarar sig utan skador medan Ejdern får hela taket förstört.
  1895-04-27 Ommätt. Mått 41,12 x 6,40 meter. Tonnage 276/209.
  1899-03-16 Såld till kapten Lambert Leonard Alexander Ekeberg, Västerås för 45.250 SEK.
  1899-06-26 Såld till Nya Ångfartygs AB Aros, Västerås. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Strängnäs - Västerås.
  1902-05 En större renovering genomförs under vintern.
  1910-05-06 Ommätt. Mått 41,12 x 6,40 meter. Nytt tonnage 276/193.
  1910-10-31 Kolliderar ca. kl. 10.30 med järnvägsbron över Söderström, Stockholm vid färd från Slussen mot Riddarholmen. Aros går med sakta fart mot bron i väntan på att den ska öppnas. När man kommer nära beodrar kapten back i maskin men detta sker inte och ångaren kör mot bron. Järnvägsbron får några stöttor intryckta och Aros får en buckla på stäven.
  1919-03-08 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm för 130.000 SEK. Ny hemort Stockholm. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Strängnäs - Västerås.
  1920-04 En större renovering genomförs vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm under vintern.
  1925-04-22 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1932-03-01 Såld till Westerås - Torshälla Ångbåts AB, Västerås för 50.000 SEK. Ny hemort Västerås. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Strängnäs - Västerås.
  1938-06-07 Ommätt. Mått 41,12 x 6,40 meter. Nytt tonnage 277/181.
  1947-10-04 Kolliderar ca. kl. 19.30 med Albert Bonniers nybyggda segelbåt i Bockholmssundet, Ekerö. Bonniers båt träffas på styrbordssidan av Aros och ett stort hål uppstår. Flera av de sju personerna på segelbåten tas ombord på Aros medan båten förs till Vällinge där den lagas provisoriskt. Reparationen av segelbåten kostar ca. 25.000 SEK.
  1948-06-01 Såld till handlare Carl Albert Julius Albinsson, Göteborg för 14.000 SEK. Ny hemort Göteborg. Upplagd vid Ekensbergs varv, Stockholm.
  1950-11-14 Såld till AB Ekensbergs Varv, Stockholm för 12.500 SEK. Ny hemort Stockholm. Ombyggd till logementsfartyg. Maskinen tas ur. Fortsatt upplagd vid varvet.
  1972 Såld till Sven Oskar Georg Källman, Stockholm. Flyttas runt till olika kajer i Stockholm och sjunker till slut i Ryssviken vid Valdemarsudde i slutet av 1990-talet.
  1992-05 Avregistrerad från skeppsregistret. Ligger fortfarande sjunken i Ryssviken.
Tillbaka till Westerås Ångfartygs-Bolag
Tillbaka till Ångfartygs AB Aros
Tillbaka till Nya Ångfartygs AB Aros
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Westerås - Torshälla Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 929 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.