Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Bore
Eriksberg i Kyrkesund, Tjörn 2021-08-18
Eriksberg i Kyrkesund, Tjörn 2021-08-18
Foto: Krister Bång
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1910
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 149
  Registernr 10891
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 8634364
  Signal SGVR, numera SJVE
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 30,50 meter 29,81 meter
  Största bredd 6,22 meter 6,36 meter
  Djupgående 2,40 meter 2,25 meter
  Brt/Nrt - 158/64
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Volvo Penta TAMD 162
  Effekt 240 hk, 176 kW 450 hk, 331 kW
  Toppfart 12 knop 10 knop
  Kapacitet 242 passagerare 170 passagerare
  Historik
  1909-10-13 Kontrakt skrivs mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB och Kungl. Marinförvaltningen för leverans senast 13 april 1910. Kontrakterad byggnadskostnad 69.000 kr
  1910-07-18 Provtur i Göteborgs skärgård.
  1910-07-20 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Bore till Kungl. Marinförvaltningen, Karlskrona Fästning, Karlskrona. Används som transportfartyg för Blekinge kustartilleri.
  ? Omdöpt till Transportbåten Nr 1/KF.
  1950 ca. Kolliderar utanför Stumholmen i tät dimma med s/s Imperator som sjunker. Ingen person skadas vid incidenten.
  1955 Ombyggd. Motoriserad med en Bolinder-Munktell tändkulemotor, 300 hk, 220 kW. Fartyget förses även med radio och radar.
  1967-03-13 Såld av Försvarens Fabriksverk till friherre Stig Folke Fromhold Fromholdsson Rehbinder, Stockholm och omdöpt till Aurora Borealis. Ny hemort Stockholm. Ny signal SJVE. Genomgår en omfattande ombyggnad vid Värtahamnen i Stockholm. Ny huvudmaskin, av fabrikat MWM TRHS 526 A, 460 hk, 338 kW installeras. Maskinen är begagnad, tillverkad 1960.
  1967-12-06 Ommätt. Mått 29,81 x 6,20 meter.
  1969-09-10 Såld till Rederi AB Saxaren, Vallentuna för 100.000 SEK och omdöpt till Sandön. Hemort Stockholm. Trafik i Stockholms skärgård.
  1973 Trafik på Vättern.
  1977-05-16 Såld till Karlsborgs Marina AB, Karlsborg för 160.000 kr och omdöpt till Sandön af Karlsborg.
  1988 Övergår till Rederi AB Karlsborgs Marina, Askersund.
  1991 Såld till Sandön Karlsborg AB (Billy Öhlin), Askersund.
  1992 Omdöpt till Sandön.
  1999 Såld till Chrissman Consulting & Trading AB, Askersund. Trafik på Göta Kanal.
  2004-12-20 Såld till Ageton Shipping Ltd, c/o Nordea Trust Corporation, Onchan, Isle of Man.
  2004-12-20 Såld till Dinema Care & Shipmanagement AB, Svartsjö.
  2005-02-01 Såld till Spångbergs Rederi AB, Aspa Bruk. Fortsatt trafik på Göta Kanal.
  2009-12-23 Såld till Rederi Sandön AB, Karlsborg.
  2021-05-30 Lämnar Karlsborg för att gå till Göteborg, dit man anländer 1 juni.
  2021-06-06 Omdöpt till Eriksberg vid en cermoni vid Eriksbergskajen, Göteborg. Trafik för Svenska Bohuslinjen AB på traden Marstrand - Lysekil - Grebbestad.
  2021-12-13 Ny hemort Göteborg.
Tillbaka till Rederi AB Saxaren
Tillbaka till Karlsborgs Marina AB
Tillbaka till Rederi AB Karlsborgs Marina
Tillbaka till Chrissman Consulting & Trading AB
Tillbaka till Spångbergs Rederi AB
Tillbaka till Rederi Sandön AB
Tillbaka till Svenska Bohuslinjen AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.