Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Boxholm II
Boxholm II vid Andersbo brygga, Boxholm 2014-09-18
Boxholm II vid Andersbo brygga, Boxholm 2014-09-18
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1904
  Varv Ljunggrens Verkstad, Kristianstad
  Varvsnummer 041
  Registernr 10776
  Fartygstyp Ångslup
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SGKR, numera SFE 2555
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 20,30 meter 20,61 meter
  Största bredd 4,46 meter 4,75 meter
  Djupgående 1,90 meter 2,00 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Ljunggrens ångmaskin 1 x Ljunggrens ångmaskin
  Effekt 85 hk, 62 kW 85 hk, 62 kW
  Toppfart 10 knop 10 knop
  Kapacitet - 116 passagerare
  Historik
  1904 Levererad av Ljunggrens Verkstad som Boxholm II till Boxholms AB, Sommen. Ihopmonterad vid Sommens strand. Trafik som pråm- och timmerdragare.
  1904-07-10 Premiärtur på Sommen.
  1922 Akterskeppet byggs om och förses med sittplatser. Trafik även som passagerarbåt.
  1966 Trafik nu endast som passagerarbåt.
  1982-01 Såld till HB Ångbåtstrafiken SS Boxholm II, Boxholm (skepparen Rune Hektor och maskinisten Sven-Olof Sjöberg) för 10.000 kr.
  1999-11-16 Rederi AB S/S Boxholm II bildas.
  2014 Renoverad under vintern. Totalt 24 m2 bottenplåtar utbytta. Arbetena utförda av Stefan Bergman, Rederi AB Kind.
  2014-05-08 Blir K-märkt av Statens Maritima Museer.
  2018-11-28 Överförd till båtregistret med signal SFE 2555.
Tillbaka till Boxholms AB
Tillbaka till Rederi AB S/S Boxholm II
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1694 fartyg, 971 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.