Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Bråviken
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1858
  Varv Motala Warf, Norrköping
  Varvsnummer 74
  Registernr 2602
  Fartygstyp Ångfartyg, senare motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFRQ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 43,20 meter 43,20 meter
  Största bredd 6,76 meter 6,76 meter
  Djupgående 3,20 meter -
  Brt/Nrt 356/282 -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Atlas
  Effekt - 200 hk, 147 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1858-05-15 Sjösatt.
  1858-08 Levererad av Motala Warf som Bråviken till Norrländska Ångfartygsbolaget (C J Wawrinsky), Norrköping. Insatt i trafik på traden Norrköping - Stockholm - Gävle - Sundsvall - Kalix.
  1861 Flyttas till traden Stockholm - Norrköping - Lübeck.
  1865 Flyttas åter till traden Norrköping - Stockholm - Gävle - Sundsvall - Kalix.
  1873 Strandar utanför Herrhamra, Torö, Nynäshamn. Bärgas.
  1873 Såld på stadsauktion till L W Åkerson, Gävle och omdöpt till Gestrikland. Ombyggd. Ny ångmaskin från W Lindbergs Mek Verkstad, 280 hk, 206 kW, installeras. Insatt i trafik på traden Gävle - Norrlandskusten.
  1877 Överförd till Ångfartygs AB Trafik (Firma Åkerson, Anderson & Co), Gävle.
  1896 Såld till Ångfartygs AB Södra Norrland (Gustaf Holmström), Gävle. Trafik på traden Gävle - Luleå.
  1913 Ombyggd och moderniserad vid varvet i Gävle. Motoriserad med en Atlas dieselmotor, 200 hk, 147 kW.
  1915-04-07 Såld till Stockholms Rederi AB Svea, Stockholm. Trafik på traden Gävle - Kalix.
  1928-10 Såld till konsul John A. Carlbom, Stensnäs för 16.000 kr. Skrotas vid Karlshamns skeppsvarv, Karlshamn. Före försäljningen har inventarier för ca 10.000 kr tagits iland.
Tillbaka till Ångfartygs AB Trafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1694 fartyg, 971 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.