Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ester
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1921
  Varv Halvor Gregersen, Risør, Norge
  Varvsnummer -
  Registernr 6853
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal SHUW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid upphuggning
  Längd öa 14,32 meter 14,54 meter
  Största bredd 5,70 meter 5,85 meter
  Djupgående 2,52 meter -
  Brt/Nrt 34/14 33/10
  Maskineri 1 x Rapp tändkulemotor -
  Effekt 55 hk, 40 kW 90 hk, 66 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1921 Levererad av Halvor Gregersen som Ester till Nils Andersson, Koster. Trafik mellan Strömstad och Kosteröarna med två turer i veckan.
  1929 Såld till Evert Persson, Resö.
  ? Såld till Martin Rossvik, Rörö.
  1955-03-13 Såld till pr/Carl-Johan Lundberg, Nord Långö för 19.500 kr och omdöpt till Virgo II. Fiskefartyg med distriktsbeteckningen SD 887.
  1959-10-30 Såld till Sven Gösta Bergqvist och Karl-Axel Karlsson, Hamburgsund för 24.000 kr.
  1960-06-23 Karl-Axel Karlsson, Hamburgsund blir ensam ägare till fartyget när han köper Sven Gösta Bergqvist andel för 12.000 kr.
  1963-11-30 Såld till Sigward Carlsson, Källö-Knippla. Registreras som lustfartyg.
  1963-12-30 Såld till Bo Hjalmar Johnson, Trelleborg. Hemort Munkedal.
  1968 Ny hemort Uppsala.
  1970-06-01 Såld till Bo Sköld.
  1973-11-25 Såld till Lars Åke Persson, Lidingö.
Tillbaka till Nils Andersson
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.