Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Franz von Schéele
Sjöfröken i Arvika ca. 1880
Sjöfröken i Arvika ca. 1880
Foto: Okänd
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registerhandlingarna från Kommerskollegium i Riksarkivet, Läst 2021-04-05 PN

* Sveriges Inre Vattenvägar Del 3, 1979, S282

* Båtologen 1/2012, S52
* Länspumpen 3/1996, S3-4, 18
* Länspumpen 4/2008, S53


* Nya Dagligt Allehanda 1863-09-19
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1863-09-21
* Aftonbladet 1863-09-26
* Nya Wermlandstidningen 1863-09-26
* Post- och Inrikes Tidningar 1863-09-29
* Nya Wermlandstidningen 1864-07-02
* Cristinehamns Allehanda 1865-09-22
* Nya Wermlandstidningen 1870-06-22
* Nya Wermlandstidningen 1872-10-16
* Wermlands Läns Tidning 1876-09-23
* Nya Wermlandstidningen 1878-06-28
* Nya Wermlandstidningen 1879-25-06
* Norrköpings Tidningar 1881-06-08
* Jönköpings Tidning 1881-06-11
* Östgöta Correspondenten 1881-07-07
* Jönköpings Tidning 1881-08-16
* Jönköpings Tidning 1881-08-20
* Nerikes Allehanda 1882-07-26
* Östgöta Correspondenten 1883-06-05
* Östgöta Correspondenten 1884-05-13
* Motalaposten 1884-07-03
* Aftonbladet 1885-02-19
* Östgöta Correspondenten 1885-05-17
* Östgötakuriren 1885-05-30
* Nya Wermlandstidningen 1885-12-03
* Motalaposten 1886-02-01
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1886-02-24
* Motalaposten 1886-03-17
* Östgöten 1886-03-20
* Östergötlands Veckoblad 1886-03-26
* Östergötlands Veckoblad 1886-04-02
* Motalaposten 1886-04-24
* Motalaposten 1886-05-12
* Trollhättans Tidning 1892-02-17

* Sveriges Skeppslista 1889, S254 RA
* Sveriges Skeppslista 1891, S270 RA
* Sveriges Skeppslista 1903, S240 RA
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S240
* Sveriges Skeppslista 1908, S112
* Sveriges Skeppslista 1910, S112
* Sveriges Skeppslista 1911, S110
  Byggd 1863
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 54
  Registernr 2649
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 20,49 meter 21,38 meter
  Största bredd 3,66 meter 3,79 meter
  Djupgående - 2,50 meter
  Brt/Nrt - 44/24
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x ångmaskin
  Effekt 48 hk, 35 kW 120 hk, 88 kW
  Toppfart 9 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1863-09 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm som Franz von Schéele till Filipstads Navigations Bolag, Filipstad. Hemort Filipstad. Trafik på Filipstads Bergslags Kanal, traden Filipstad - Sjöändan.
  1878-06 Såld till Ångfartygs AB Sjöfröken, Arvika och omdöpt till Sjöfröken. Ny hemort Arvika. Trafik på traden Arvika - Säffle - Åmål. Kallas 1878 "Nya Sjöfröken" i turlistorna.
  1881-06 Såld till Medevi Nya AB, Medevi för 12.000 SEK och omdöpt till Urban Hjärne. Ny hemort Medevi. Trafik på traden Askersund - Åmmeberg - Medevi - Motala - Vadstena - Hästholmen - Gränna - Jönköping.
  1884-04 Ombyggd och renoverad vid Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala.
  1885 Trafik på traden Vadstena - Motala - Medevi - Askersund.
  1886-03-16 Såld till bruksägare Carl Emil Hæger, Lilla Edet för 7.000 SEK. Ny hemort Lilla Edet. Repareras vid Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala före färd till Lilla Edet. Ny propelleraxel installeras. Trafik som lastångare, traden Lilla Edet - Göteborg.
  1895 Ombyggd vid Lilla Edet. Ny ångmaskin, 120 hk, 88 kW, installeras.
  1895-04-25 Ommätt. Mått 31,38 x 3,79 meter. Tonnage 44/24.
  1908-10-29 Såld till Lilla Edets Pappersbruks AB (Carl Emil Hæger), Lilla Edet.
  1911 Skrotad.
Tillbaka till Ångfartygs AB Sjöfröken
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 953 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.