Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gamleby
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA 2011-02-28 PN
* Länspumpen 3/1998, S22
* Båtologen 2/2002, S78
* Svensk Kustsjöfart 1840-1940, S224
  Byggd 1875
  Varv Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn
  Varvsnummer 128
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 28,87 meter -
  Största bredd 4,60 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Oskarshamn ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1875 Levererad av Oskarshamns Mekaniska Verkstad som Gamleby till Gamleby Ångfartygsbolag, Gamleby. Trafik på traden Gamleby - Västervik - Gryt - Valdemarsvik - Norrköping - Stockholm.
  1882 Såld till köpman Otto J Berg, Fredrikshamn, Danmark och omdöpt till Alpha.
  1883 Bogser- och bärgningsfartyg i S:t Petersburg, Ryssland.
  1885 Såld till danske vicekonsuln Peter Mörch, S:t Petersburg, Ryssland.
  1895 Såld till G Lindes & Co, Arkangelsk, Ryssland.
Tillbaka till Gamleby Ångfartygsbolag
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1694 fartyg, 971 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.