Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

General Boy
General Boy vid Kastellet, Karlshamn
General Boy vid Kastellet, Karlshamn
Foto: Vykort
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1861
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 94
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 17,07 meter -
  Största bredd 3,50 meter -
  Djupgående 1,34 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1860 Beställd av generalmajor Johan Fredrik Boy, Stafsäter. Kontrakterad byggnadskostnad 25.000 rdr rmt.
  1861-10 Levererad av Motala Werkstads Bolag som General Boy till Kinda Ångfartygs AB. Leveraras i delar som fraktas från Motala, via Göta Kanal, till Berg och därfefter till Brokind landvägen.
  1861-10-07 Sjösatt vid Brokind.
  1861-10-19 Jungfrutur på sjön Järnlunden.
  1861-10 Insatt i trafik på Kinda kanal, traden Åby - Labbenäs.
  1872 Trafik på traden Linköping - Horn efter att hela Kinda Kanal nu blivit klar.
  1873 Fungerar nu som pråmdragare och gör inte reguljära passagerarturer.
  1878 Såld till Karlshamn. Trafik på traden Skogs hörna - restaurang Saltsjöbaden.
  1905 ca. Såld till Båt AB Ekängen, Linköping.
  1923 Maskin och panna urtagna.
  1928 Såld till Stockholm.
Tillbaka till Kinda Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1694 fartyg, 971 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.