Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Glamour
Glamour i Stavsnäs, Värmdö 2002-05-03
Glamour i Stavsnäs, Värmdö 2002-05-03
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor
* Totte Schöld, SAM 2006-11-23
* Bengt Olof Fernlöf, TEL 2006-11-27
* Sveriges Skeppslista 2006, S224
* Sveriges Skeppslista 2007, S240
* Sveriges Skeppslista 2008, S248
* Sveriges Skeppslista 2009, S264
* Sveriges Skeppslista 2010, S266
* Sveriges Skeppslista 2011, S276
  Byggd 1968
  Varv Fisksätra varv, Nacka
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Plast
  IMO nummer -
  Signal SFB 5454
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 11,30 meter 11,30 meter
  Största bredd 2,85 meter 2,85 meter
  Djupgående 1,30 meter 1,30 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Scania DSI 11 1 x Scania DS 11
  Effekt 220 hk, 161 kW 330 hk, 242 kW
  Toppfart - 19 knop
  Kapacitet - 35 passagerare
  Historik
  1968 Levererad av Fisksätra varv som Glamour till Erik Lindbom, Jutholmen, Dalarö. Taxibåtstrafik i Stockholms södra skärgård.
  1986 Såld till Värmdö kommun, Värmdö. Skolkörningar i Stockholms södra skärgård.
  1995 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DS 11, 330 hk, 242 kW, installeras.
  1997 Såld till Bengt Olof Fernlöf, Gillinge. Skolkörningar i Stockholms södra skärgård för Värmdö kommun, även viss taxibåtstrafik i området.
Tillbaka till Värmdö kommun
Tillbaka till Bengt Olof Fernlöf
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1694 fartyg, 971 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.