Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Grebbestad
Grebbestad
Grebbestad
Foto: Vykort från Tony Nordesjös samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Skärgårdstrafiken i Bohuslän under 100 år, 1968, S170
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S92
* Kontrakt från EMV
  Byggd 1892
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 17,81 meter -
  Största bredd 4,00 meter -
  Djupgående 1,48 meter -
  Brt/Nrt -/17 -
  Maskineri 1 x Eriksberg ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1892-06-14 Kontrakt skrivs mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB och Hamburgsunds Ångfartygs AB, Hamburgsund för leverans i oktober 1892. Kontrakterad byggnadskostnad 18.000 kr.
  1892 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Grebbestad till Hamburgsunds Ångfartygs AB, Hamburgsund. Trafik på traden Göteborg - Lysekil - Hamburgsund. Traden förlängs senare till Strömstad samt Tönsberg i Norge.
  1913 Såld till fartygets kapten Oscar Carlsson, Hamburgsund. Trafik på traden Göteborg - Lysekil - Grebbestad.
  194? Skrotad i Uddevalla.
Tillbaka till Hamburgsunds Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1704 fartyg, 981 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.