Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hamnfärjan II
Hamnfärjan II i Marstrand 2006-07-05
Hamnfärjan II i Marstrand 2006-07-05
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1948
  Varv Kungsvikens Jakt och Motorbåtsvarv, Kungsviken
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal SFB 7121
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 8,83 meter 9,33 meter
  Största bredd 3,61 meter 3,61 meter
  Djupgående 1,52 meter 1,52 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Luth & Rosén 1 x Asea
  Effekt 8 hk, 6 kW 8 hk, 6 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 48 passagerare -
  Historik
  1948 Levererad av Kungsvikens Jakt och Motorbåtsvarv som Hamnfärjan II till Marstrands Mekaniska Verkstad, Marstrand. Byggnadskostnad 11.600 kr. Färjan är eldriven och laddningen av batterierna sker i färjeläget på Koön. Trafik på traden Marstrandsön - Koön.
  1956 Målas full av blommor inför kungabesöket i Marstrand. Målningen finns kvar fram tills att den nya överbyggnaden byggs 1958.
  1958 Ny överbyggnad i plåt.
  1966 Såld till Marstrands stad, Marstrand.
  1971 Överförd till Kungälvs kommun, Marstrand.
  1985-06 Tas ur trafik.
  1986 Skänkt till Färjans Vänner i Marstrand, Marstrand. Renoveras.
  2013-12-05 Blir K-märkt av Statens Maritima Museer.
Tillbaka till Marstrands Mekaniska Verkstad
Tillbaka till Marstrand stad
Tillbaka till Kungälvs kommun
Tillbaka till Färjans Vänner i Marstrand
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1678 fartyg, 934 rederier och 116 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.