Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hudik
Robert vid Ragnhildsborg, Södertälje 2008-04-25
Robert vid Ragnhildsborg, Södertälje 2008-04-25
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1866
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 74
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 13,36 meter 13,92 meter
  Största bredd 2,97 meter 3,02 meter
  Djupgående - 1,80 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Hernösands ångmaskin
  Effekt 30 hk, 22 kW 50 hk, 37 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1866 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Hudik till P O Nordin och Gefle Ångslupsbolag, Gävle. Byggnadskostnad 10.000 rdr.
  1869 Såld till Stockholm.
  1882 Såld till Firma J A Kjellberg & Söner, Kramfors för 6.777 kr och omdöpt till Robert. Ombyggd till bogserbåt.
  1886 J A Kjellberg & Söner ombildas till Kramfors AB, Kramfors.
  1888 Ny ångmaskin från Hernösands Mekaniska Verkstad & Warf AB på 55 hk, 40 kW, installeras.
  1954 Övertagen av Svenska Cellulosa AB, Kramfors.
  1955 Såld till Olof Nylander, Kramfors.
  1956-01 Ny ångpanna installeras. Pannan är byggd vid Bergsunds mekaniska verkstad, Stockholm 1920 och har tidigare suttit i s/s Svanö IV.
  1972 Såld till Folke Nyström och Göran Stengel, Kramfors för 10.000 SEK.
  1975 Såld till Bernt Sjölund, Domsjö för 40.000 SEK.
  1976 Såld till Åke Persson, Södertälje. En omfattande renovering påbörjas.
  1993 Såld till Tomas Blom, Olle Mannert och Anders Westerberg, Stockholm. Renoveringen fortsätter.
  2006-05-08 Blir K-märkt av Statens Maritima Museer.
Tillbaka till Gefle Ångslupsbolag
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1678 fartyg, 934 rederier och 116 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.