Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kung Carl
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Skärgårdsbåten 1993/3, S13
  Byggd 1864
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 129
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 17,81 meter -
  Största bredd 3,84 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 32 hk -
  Toppfart - -
  Kapacitet 94 passagerare -
  Historik
  1864 Levererad av Lindholmens Varv som Kung Carl till Stockholms Ångslups AB, Stockholm.
  1871-06 Uthyrd till Bolaget för Ångbåtsfart å Åkers Kanal. Trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Margetelund - Näs - Tuna - Åkersberg - Toftestaholme (Brottby).
  1871-09 Åter till ägaren.
  1900 Såld till Ångbåts AB Torsvik, Lidingö och omdöpt till Torsvik.
  1901-06-28 Återköpt av Stockholms Ångslups AB, Stockholm och åter döpt till Kung Carl.
  1902-06-28 Såld till AB S:t Eriks bryggeri, Stockholm och omdöpt till
S:t Erik II.
  1908 Övertagen av AB Stockholms Bryggerier, Stockholm och omdöpt till Gambrinus II. Motoriserad.
  1908-08-28 Kolliderar med ångfartyget Ekholmen utanför Rödstensudde vid Jungfrusund på Ekerö och går till botten. Inga personer skadas.
  1908-09-08 Bärgas och besiktigas på Ekensbergs Varv. Repareras och sätts senare i trafik igen.
  1928 Såld till AB Inverness, Danderyd och omdöpt till
Inverness I.
  1931 Såld till AB Isdistribution, Danderyd och omdöpt till Nordpolen II.
  1946 Skrotad.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Bolaget för Ångbåtsfart å Åkers Kanal
Tillbaka till Ångbåts AB Torsvik
Tillbaka till AB S:t Eriks Bryggeri
Tillbaka till AB Stockholms Bryggerier
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1694 fartyg, 971 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.