Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Långedrag
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Alla våra Ångslupar, 1994, S90
* Ångbåten 114, 1/2004, S8
* Sveriges Inre Vattenvägar del 4, 1981, S299
* Ångbåtarna på Smålands sjöar, 1977, S80-82, 110
* Kinda kanal - vattenväg och insjövågor, 2001, S132
  Byggd 1865
  Varv Keillers Werkstad, Göteborg
  Varvsnummer 145
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotningen
  Längd öa 20,90 meter -
  Största bredd 4,28 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 35/- -
  Maskineri 1 x Keillers ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1865 Levererad av Keillers Werkstad som Långedrag till Alex Keiller & Co, Göteborg. Trafik på traden Skeppsbron - Klippan - Långedrag, Göteborg.
  1866 Såld till Göteborgs Ångslups AB, Göteborg. Fortsatt trafik på traden Skeppsbron - Långedrag.
  1868 Såld till Linköping och omdöpt till Gripen. Trafik på sjön Roxen.
  1871 Såld till E Andersson, Kinda. Trafik på Kinda kanal som pråmdragare. Drar bl a pråmen Örneström.
  1907 Såld till grosshandlare Axel Samuelsson, Tranås. Trafik på sjön Sommen.
  ? Såld till Ernst Brandel, Tranås. Trafik på sjön Sommen, traden Tranås - Brandsnäs (Torpön).
  1930 ca. Såld.
Tillbaka till Alex Keiller & Co
Tillbaka till Göteborgs Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1694 fartyg, 971 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.