Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Lidingöfärjan 1
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 33, dec 1975, S19-23
 * Sveriges Skeppslista 1951, S70
 * Sveriges Skeppslista 1960, S80
 * Sveriges Skeppslista 1962, S78
 * Sveriges Skeppslista 1963, S74 
 * Sveriges Skeppslista 1965, S74
  Byggd 1907
  Varv Södra Varfvets Plåtslageri, Stockholm
  Varvsnummer -
  Registernr 4880
  Fartygstyp Ångfärja
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JRCP, senare SEHU
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 26,43 meter -
  Största bredd 8,34 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 105/48 -
  Maskineri 1 x Jönköpings ångmaskin -
  Effekt 200 hk, 147 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1907-01-16 Sjösatt.
  1907-08 Levererad av Södra Varfvets Plåtslageri som Lidingöfärjan 1 till Lidingö Trafik AB, Lidingö. Trafik på traden Ropsten - Islinge färjeläge med spårvagnar och passagerare.
  1925 Läggs upp efter att Lidingöbron öppnats.
  1928-08-07 Såld till Göteborgs Hamnstyrelse, Göteborg och omdöpt till Färjan 2. Ombyggd vid Lödöse varf, Lödöse. Rälsen tas bort och däcket förstärks för att kunna ta ombord 10 personbilar.
  1928-12-18 Insatt i trafik mellan Klippan och Färjenäs (Linje 1).
  1966-11-10 Såld till Skrot & Avfallsprodukter, Göteborg och ombyggd till pråm.
  ? Såld till Rör & Konstruktioner AB, Göteborg.
  1980 Överlåten till Bogser AB Sven, Göteborg och omdöpt till BH 65 (BH står för Bröderna Hilmersson).
  1984 Skrotad hos Skrot & Avfall, Ringön.
Tillbaka till Lidingö Trafik AB
Tillbaka till Göteborgs Hamnstyrelse
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.