Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nian
Nian vid Riddarholmen, Stockholm
Nian vid Riddarholmen, Stockholm
Foto: Vykort
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Styrelseprotokoll, Centrum för Näringslivshistoria, 2013-06-17 PN, Foto
* Skärgårdsbåten 1/2012, S24-28
* Innan broarna byggdes, S:t Eriks ångsbok 1996, Arne Sundström, S99-126
  Byggd 1882
  Varv Ludwiksbergs Werkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Tian
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 14,84 meter -
  Största bredd 3,26 meter -
  Djupgående 1,23 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 75 passagerare -
  Historik
  1882 Levererad av Ludwiksbergs Werkstads AB som Nian till Nya Ångslupsbolaget, Stockholm. Trafik på Riddarfjärden, Stockholm, traden Eldkvarnsviken - Kungsholmstorg - Karlsvik - Sjukhemmet.
  1894 Ombyggd med inglasade sidor och ny soffinredning.
  1912 Såld till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet och omdöpt till Greta.
  1917 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm.
  ? Såld till A Andersson, Uppsala.
  1918 Såld till Sundsvalls Förenade Stuveri AB, Sundsvall.
  1933 Såld till Erik Olsson, Alnö. Ombyggd till sandskuta.
  ? Såld till Girald Andersson, Alnö.
  ? Såld till Brage Sedin, Söråker.
  1947 Såld till Edvin Lundin, Härnösand. Motorn urtagen och använd till en cirkelsåg. Skrovet används som pråm.
  1954 Skrotas.
Tillbaka till Nya Ångslupsbolaget
Tillbaka till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Sundsvalls Förenade Stuveri AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1694 fartyg, 971 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.