Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nohl
Gullmar
Gullmar
Foto: Okänd. Från Tony Nordesjös samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, 2013-06-04 PN
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S174
* Sveriges Skeppslista 1908, S62
* Sveriges Skeppslista 1910, S62
* Sveriges Skeppslista 1925, S58
* Sveriges Skeppslista 1935, S70
  Byggd 1883
  Varv Wilhelmsbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg
  Varvsnummer -
  Registernr 2635
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotningen
  Längd öa 20,54 meter 21,58 meter
  Största bredd 4,31 meter 4,52 meter
  Djupgående 2,10 meter 2,10 meter
  Brt/Nrt 62/51 52/23
  Maskineri 1 x ångmaskin -
  Effekt 40 hk, 29 kW 80 hk, 59 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1883 Levererad av Wilhelmsbergs Mekaniska Verkstad som Nohl till Ångbåts AB Nohl, Nohl. Trafik på Göta älv.
  1889-04 Uthyrd till ett konsortium bestående av boende i Göteborgs norra skärgård med kapten G.A. Lindström i spetsen. I annonser kallar man sig "Norra Skärgårdstrafiken".
  1889-05-12 Premiärtur på traden Göteborg - Rörö.
  1890 Konsortiumet bildar Norra Skärgårdens Ångbåts AB, Hönö.
  1902 Ombyggd.
  1904 Såld till Ångfartygs AB Gullmarn, Lysekil för 12.000 kr. Trafik på traden Lysekil - Munkedal.
  1905 Såld till Nya Ångfartygs AB Gullmarn, Lysekil för 6.300 kr och omdöpt till Gullmar. Trafik på traden Lysekil - Munkedal.
  1906 Ombyggd. Ny ångmaskin, 40 hk, 29 kW och ny ångpanna installeras.
  1909-04-15 Såld på auktion på stadshotellet Lysekil till handlare Axel Beronuis, Sjökapten Lars Alfred. Carlsson och byggmästare Robert Gotthard Christensson, Lysekil för 10.701 kr (1/3-del var).
  1912-01 Strandar vid Skårbergen, Gullmarsfjorden i tjocka. Bärgas några dagar senare av bärgningsångaren Harald från Göteborg.
  1913-11 Kör med full fart upp på land söder om Gullholmen vid färd från Lysekil till Hälleviksstrand. Stora skador uppkommer på skrovet. Bärgas av bärgningsångaren Harald. Körs sedan till varv i Göteborg för reparation.
  1916-07-26 Såld till Elektriska Svetsnings AB (ESAB), Göteborg för 12.500 kr och omdöpt till ESAB III. Verkstadsfartyg.
  1917 Ombyggd.
  1938 Såld till AB Glückmans Metallaffär, Göteborg för skrotning.
  1938-03-14 AB Glückmans Metallaffär meddelar att fartyget nu är skrotat.
Tillbaka till Ångbåts AB Nohl
Tillbaka till Norra Skärgårdens Ångbåts AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Gullmarn
Tillbaka till Nya Ångfartygs AB Gullmarn
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1694 fartyg, 971 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.