Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Rindö
Gustaf III på S:a Vaxholmsfjärden, Vaxholm 2011-06-09
Gustaf III på S:a Vaxholmsfjärden, Vaxholm 2011-06-09
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 1/1995, S23

* Dagens Nyheter 1912-03-06
* Svenska Dagbladet 1912-03-06
* Dagens Nyheter 1912-03-18
* Svenska Dagbladet 1912-03-19
  Byggd 1912
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 349
  Registernr 11388
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SEKO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 23,00 meter 23,21 meter
  Största bredd 5,36 meter 5,56 meter
  Djupgående 1,54 meter 1,90 meter
  Brt/Nrt - 97/29
  Maskineri 2 x Dieselmotor 1 x Scania DSI 11
  Effekt 120 hk, 88 kW 270 hk, 198 kW
  Toppfart 10 knop 10 knop
  Kapacitet 200 passagerare 73 passagerare
  Historik
  1912-03 Levererad från Bergsunds Mekaniska Verkstad som Rindö till Kustartilleriet, Vaxholm. Trafik på traden Vaxholm - Oskar-Fredriksborg. Är länge gulmålad och kallas då "Gula faran".
  1974 Såld till Rederi AB Sommar & Sol, Stockholm och omdöpt till Gustaf III. Genomgår en varsam renovering.
  1995-02-16 Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm för 2,7 milj SEK. Chartertrafik i Stockholms skärgård.
Tillbaka till Rederi AB Sommar & Sol
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1694 fartyg, 971 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.