Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sæbø
Oslofjord i Strömstad 2011-07-25
Oslofjord i Strömstad 2011-07-25
Foto: Krister Bång
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Skipet 4/1994, S60
* Skipet 1/2001, S45, 62
* Skipet 2/2001, S47
* Skipet 2/2007, Register, S9
* Skipet 2/2017, Register, S5
* Skipet 2/2019, REG 4
* Redaren 4/1993, S11-12
* Redaren 1/1994, S6, 9
* Redaren 2/1994, S25


* Lloyds Register of ships 1967-68, M-Z, S787, A/S Bergen-Bordhordland Trafikklag, Beggen, 144/72, LGMO, 3 x GM, 495 hk, 233 pax
* Lloyds Register of ships 1974-75, M-Z, S1000, A/S Bergen-Bordhordland Trafikklag, Beggen, 144/72, LGMO, 3 x GM, 510 hk, 233 pax
  Byggd 1949
  Varv Kristiansands Mekaniske Verksted, Kristiansand, Norge
  Varvsnummer 183
  Registernr 12701
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 8962084
  Signal Norsk signal LGMO, svensk SJNL, norsk LHDL, svensk SJNL
  Systerfartyg Fjordbussto
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 25,82 meter 29,95 meter
  Största bredd 5,61 meter 5,62 meter
  Djupgående 2,10 meter 2,10 meter
  Brt/Nrt 131/70 144/72
  Maskineri 3 x GM 3 x GM 6.71
  Effekt 510 hk, 375 kW 510 hk, 375 kW
  Toppfart 13 knop 11 knop
  Kapacitet 240 passagerare 233 passagerare
  Historik
  1949-06-16 Levererad av Kristiansands Mekaniske Verksted som Sæbø till Alversund & Manger Dampbåtlag A/S, Bergen. Norsk signal LGMO.
  1951-03-01 Såld till A/S Bergen-Nordhordland Trafikklag, Bergen som bildas när Alversund & Manger Dampbåtlag A/S går ihop med Lindås Masfjorden Dampskipslag A/S.
  1961-02 Ombyggd med ny styrhytt och ny passagerarsalong på båtdäck. Nytt tonnage 144 brt, 72 nrt.
  1974-01-01 A/S Bergen-Nordhordland Trafiklag byter namn till A/S Bergen-Nordhordland Rutelag, Bergen.
  1980-04-09 Såld till Rederibolaget Sagana (Sven-Åke Nyberg), Mollösund, Orust för 490.000 NOK och omdöpt till Sagana. Svensk signal SJNL. Trafik på traden Almön - Stenungsund.
  1983 Såld till Rederi AB Göta Lejon, Norrköping för 650.000 SEK och omdöpt till Wasa Lejon. Trafik på Göta kanal, traden Bornsberg - Berg.
  1992 Överförd till Rederi AB Östgöta Sjö och omdöpt till Lejon Tre.
  1993-02 Såld till Rederi AB Göta Lejon, Norrköping och omdöpt till Wasa Lejon.
  1993-12-17 Såld till Lustrafjorden Cruise AS, Ornes, Norge och omdöpt till Lustrafjord. Norsk signal LHDL.
  1993-12-18 Avgår från Mem på färden mot Norge och den nya ägaren.
  1994-02-18 Ankommer till Bergen, Norge.
  1995-05-23 Tagen ur trafik då Sjöfartsdirektoratet kräver dokumentation på hur det 50 år gamla fartyget skulle bete sig vid en kollision. Redaren har tidigare haft dispens från kravet om sådan dokumentation.
  2000-12-29 Såld till Norsk Fjordcruise A/S, Jar, Norge för 450.000 NOK och omdöpt till Oslofjord. Hemort Oslo.
  2007-02-06 Såld till MS Oslofjord AS, Skien. Hemort Oslo.
  2016-04-05 Såld till Pereus Invest AS, Nesodden. Hemort Oslo.
  2019-01-23 Såld till Båt Event AS, Nesodden. Hemort Oslo.
  2020-10-23 Såld till Royal Stockholm Cruise Line AB, Norrköping och omdöpt till Göta Lejon. Svensk signal SJNL.
Tillbaka till Rederi AB Göta Lejon
Tillbaka till Rederi AB Östgöta Sjö
Tillbaka till Royal Stockholm Cruise Line AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 931 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.