Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Saltsjöbaden 1
Djurgården 7 i Nybroviken, Stockholm 2019-07-06
Djurgården 7 i Nybroviken, Stockholm 2019-07-06
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registreringshandlingarna från Kommerskollegium i Riksarkivet, Läst 2021-06-15

* Båtologen 3/2004, S171
* Båtologen 1/2019, S52
* Skärgårdsbåten 3/1993, S37-39
* Svensk Sjöfarts Tidning 45/1970, S49

* Nya Dagligt Allehanda 1893-02-08
* Stockholmstidningen 1893-02-08
* Stockholmstidningen 1893-04-27
* Fäderneslandet 1893-04-29
* Aftonbladet 1893-05-08
* Nya Dagligt Allehanda 1893-05-08
* Svenska Dagbladet 1893-05-08
* Aftonbladet 1893-06-21
* Stockholms Dagblad 1893-06-22
* Nya Dagligt Allehanda 1893-07-01
* Ångaren 1893-07-05
* Nya Dagligt Allehanda 1893-08-14
* Nya Dagligt Allehanda 1893-12-23
* Svenska Dagbladet 1893-12-23
* Nya Dagligt Allehanda 1894-01-19
* Aftonbladet 1894-02-24
* Dagens Nyheter 1898-09-23
* Sydsvenskan 1901-07-21
* Sveriges Sjöfartstidning 1901-07-23
* Dagens Nyheter 1901-07-24
* Aftonbladet 1902-03-07
* Dagen 1902-03-07
* Svenska Dagbladet 1902-03-07
* Aftonbladet 1902-04-17
* Svenska Dagbladet 1902-04-17
* Svenska Dagbladet 1902-05-01
* Svenska Dagbladet 1902-05-15
* Dagens Nyheter 1902-05-18 
* Svenska Dagbladet 1936-12-22
* Svenska Dagbladet 1937-02-11
* Svenska Dagbladet 1984-06-06
* Svenska Dagbladet 1993-07-28
* Svenska Dagbladet 2004-04-24

SWEREFs Illustrerade Skeppslista 1992, S33

* Sveriges Skeppslista 1911, S96, JSHD, Saltsjöbaden I, 60 hk, 78,12/52,19, 20,02 x 5,20 x 2,20 meter, 1893, Stockholm, Järn, mp 08, Jernvägsab. Stockholm-Saltsjön, Stockholm
* Sveriges Skeppslista 1913, S100
* Sveriges Skeppslista 1915, S106
* Sveriges Skeppslista 1917, S104, rp16
* Sveriges Skeppslista 1919, S104
* Sveriges Skeppslista 1921, S104, rp18
* Sveriges Skeppslista 1923, S104
* Sveriges Skeppslista 1925, S106, rp24
* Sveriges Skeppslista 1927, S132, rp26
* Sveriges Skeppslista 1929, S138
* Sveriges Skeppslista 1931, S142, rp28
* Sveriges Skeppslista 1933, S140, SGEK, rp32
* Sveriges Skeppslista 1935, S136, rp34
* Sveriges Skeppslista 1937, S132, rp36
* Sveriges Skeppslista 1939, S68, Elba II, Västerås stad, Västerås, rp38
* Sveriges Skeppslista 1941, S64
* Sveriges Skeppslista 1943, S64
* Sveriges Skeppslista 1945, S64
* Sveriges Skeppslista 1947, S68
* Sveriges Skeppslista 1949, S72
* Sveriges Skeppslista 1951, S60
* Sveriges Skeppslista 1953, S62
* Sveriges Skeppslista 1955, S62, Djurgården 7, Stockholms Ångslupsab, Stockholm
* Sveriges Skeppslista 1957, S66
* Sveriges Skeppslista 1958, S70
* Sveriges Skeppslista 1959, S70
* Sveriges Skeppslista 1960, S70
* Sveriges Skeppslista 1961, S70
* Sveriges Skeppslista 1962, S68
* Sveriges Skeppslista 1963, S64, 78/52
* Sveriges Skeppslista 1964, S66
* Sveriges Skeppslista 1965, S64
* Sveriges Skeppslista 1966, S64, 34/15, 20,51 x 5,36 x 1,80 meter
* Sveriges Skeppslista 1967, S56, 51 hk
* Sveriges Skeppslista 1968, S56
* Sveriges Skeppslista 1969, S58
* Sveriges Skeppslista 1970, S56
* Sveriges Skeppslista 1971, S56, Stor-Stockholms Hamntrafik AB, Stockholm
* Sveriges Skeppslista 1972, S56, Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm
* Sveriges Skeppslista 1973, S54, Hemort Vaxholm
* Sveriges Skeppslista 1976, S28, 150 hk
* Sveriges Skeppslista 1977, S30
* Sveriges Skeppslista 1978, S28
* Sveriges Skeppslista 1979, S30
* Sveriges Skeppslista 1980, S30
* Sveriges Skeppslista 1981, S32
* Sveriges Skeppslista 1982, S32
* Sveriges Skeppslista 1983, S32
* Sveriges Skeppslista 1984, S34, 150 kW, 20,55 x 5,36 x 1,80 meter
* Sveriges Skeppslista 1985, S34
* Sveriges Skeppslista 1986, S34
* Sveriges Skeppslista 1987, S34
* Sveriges Skeppslista 1988, S34
* Sveriges Skeppslista 1989, S36
* Sveriges Skeppslista 1990, S36
* Sveriges Skeppslista 1991, S38
* Sveriges Skeppslista 1992, S40
* Sveriges Skeppslista 1993, S40
* Sveriges Skeppslista 1994, S40
* Sveriges Skeppslista 1995, S38
* Sveriges Skeppslista 1996, S38
* Sveriges Skeppslista 1997, S38, 64/19, 20,55 x 5,66 x 1,80 meter
* Sveriges Skeppslista 1998, S38
* Sveriges Skeppslista 1999, S38
* Sveriges Skeppslista 2000
* Sveriges Skeppslista 2001, S40
* Sveriges Skeppslista 2002, S42
* Sveriges Skeppslista 2003, S42
* Sveriges Skeppslista 2004, S44
* Sveriges Skeppslista 2005, S44, Strömma Turism & Sjöfart AB, Stockholm
* Sveriges Skeppslista 2006, S44
* Sveriges Skeppslista 2007, S46
* Sveriges Skeppslista 2008, S46
* Sveriges Skeppslista 2009, S48
* Sveriges Skeppslista 2010, S43
* Sveriges Skeppslista 2011, S46
* Sveriges Skeppslista 2012, S51
* Sveriges Skeppslista 2013, S46
* Sveriges Skeppslista 2014, S49
* Sveriges Skeppslista 2015, S48
* Sveriges Skeppslista 2016, S46
* Sveriges Skeppslista 2017, S48
* Transportstyrelsen, EKAN 2021-06-19; Djurgården 7, SFE-2519, Passagerarfartyg, Stockholm, 1893, 20,55 x 5,66 meter, 442 kW, 98 pax
  Byggd 1893
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 209
  Registernr 5217
  Fartygstyp Ångfärja
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JSHD, SGEK, numera SFE 2519
  Systerfartyg Saltsjöbaden 2 Saltsjöbaden 3
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 20,02 meter 20,55 meter
  Största bredd 5,20 meter 5,66 meter
  Djupgående 2,20 meter 1,80 meter
  Brt/Nrt 78/52 34/15
  Maskineri 1 x Nya AB Atlas ångmaskin 1 x Scania DSI 11 R82
  Effekt 60 hk, 44 kW 205 hk, 151 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet 201 passagerare 98 passagerare
  Historik
  1893-02 Beställd av Jernvägs AB Stockholm - Saltsjön vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm.
  1893-04 Bogseras från William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB till Nya AB Atlas, Stockholm för installering av ångmaskin och ångpanna.
  1893-05-06 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 1 till Jernvägs AB Stockholm - Saltsjön, Stockholm. Hemort Stockholm. Byggnadskostnad 20.000 SEK.
  1893-05-07 Gör en provtur från Karl XII:s torg, Stockholm kl. 09.30 till Saltsjöbaden med prominenta gäster ombord. Bland annat K.A. Wallenberg och Gustaf Wallenberg. Återfärd till Stockholm kl. 15.30.
  1893-06-21 Insatt i trafik på traden Karl XII:s torg, Stockholm - Saltsjöbaden i väntan på att järnvägen till Saltsjöbaden ska bli klar.
  1893-07-02 Trafik på traden Karl XII:s torg - Tegelviken (Saltsjöbanans tillfälliga slutstation).
  1893-12-23 Trafik på traden Karl XII:s torg - Stadsgården (Saltsjöbanans slutstation).
  1898-09-22 Får maskinhaveri på Strömmen. Bogseras av Saltsjöbaden 3 till Stadsgården.
  1901-07-20 Vid ankomst till Stadsgården ca. kl. 10.00 kör man med några knops fart in i kajen. Ingen av passagerarna skadas allvarligt men de flresta ramlar omkull och en kvinna svimmar. Fartyget får skador i fören och får föras till varv för reparation.
  1902-03-05 Kolliderar ca. kl. 08.25 med systerfärjan Saltsjöbaden 2 på Strömmen i höjd med Skeppsholmen. Saltsjöbaden 2 kör in i sidan på Saltsjöbaden 1 som får stora skador på reling, tak och inredning. En passagerare får skador i ansiktet och blöder ymnigt. Saltsjöbaden 2 får mindre skador i fören. Båda färjorna kan, efter incidenten, fortsätta sin respektive färder. Kaptenen på Saltsjöbaden 2 döms senare som ansvarig för olyckan och får böta 50 SEK.
  1908 Ny ångmaskin och ny ångpanna installeras.
  1936-12-22 Gör kl. 00.30 på natten sin sista färd på traden Karl XII:s torg - Stadsgården då Saltsjöbanans nya slustation vid Slussen invigts. Turen är fullsatt och det bjuds på mat och dryck ombord och flera av resenärerna håller tal.
  1937-09-20 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm för 5.500 SEK. Fartyget ska skrotas för att få bort det från marknaden.
  1937-09-23 Såld till Västerås stad, Västerås för 10.000 SEK och omdöpt till Elba II. Ny hemort Västerås. Trafik på traden Västerås - Elba.
  1938 Ombyggd och upprustad vid Löfholmsvarvet, Stockholm för ca. 25.000 SEK. Oljeeldning installeras.
  1953-02-02 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm för 17.000 SEK och omdöpt till Djurgården 7. Ny hemort Stockholm.
  1965 Ommätt. Mått 20,51 x 5,36 x 1,80 meter. Tonnage 34/15.
  1967-09-17 Upplagd efter sin sista dag med ångdrift.
  1969 Målas under våren, tillsammans med övriga djurgårdsfärjorna, brun eftersom en av djurgårdsfärjornas ägare, finansmannen Marcus Wallenberg, har ett tidigt minne av att färjorna var bruna vid sekelskiftet.
  1970-09-30 Såld till AB Djurgårdsvarvet (Dotterbolag till Stockholms Ångslups AB), Stockholm för 20.000 SEK.
  1970-10-02 AB Djurgårdsvarvet byter namn till Stor-Stockholms Hamntrafik AB, Stockholm.
  1971-12-30 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm för 53.877,23 SEK.
  1972 Ny hemort Vaxholm. Motoriserad med en dieselmotor på 150 hk, 110 kW. Motorn är begagnad och har tidigare suttit i Hugin.
  1978 Ombyggd vid Mälarvarvet, Stockholm med bland annat nya styrhytter.
  1983 Ombyggd. Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DSI 11 R82, 205 hk, 150 kW, installeras. Nya mått 20,55 x 5,36 x 1,80 meter.
  1990 Ombyggd och renoverad.
  2004-03-16 Såld till Strömma Turism & Sjöfart AB, Stockholm. Ny hemort Stockholm.
  2004-04-24 Första dagen i trafik för Strömma Turism & Sjöfart AB på traden Nybroplan - Vasabryggan - Skeppsholmen - Allmäna gränd.
  2005 Drift och bemanning övergår till Blidösundsbolaget AB.
  2007 Drift och bemanning övergår till Stockholms Sightseeing AB, Stockholm.
  2009 Insatt i Stockholms Sightseeings Hop-on, hop-off-trafik med anlöp även vid Slussen.
  2016-01-11 Reservbåt för traden Klara Mälarstrand - Riddarholmen - Söder Mälarstrand - Kungsholmstorg (linje 85) för Storstockholms Lokaltrafik.
  2018-11-16 Överförd till båtregistret med signal SFE 2519.
  2018-12-31 Sista dagen linje 85 trafikeras innan linjen läggs ner.
  2019-06-28 Insatt under sommaren som gratisfärja på linjen Nybroplan - Allmännagränd, finansierad av flera aktörer på Djurgården såsom Skansen, Gröna Lund, ABBA the Museum och Vasamuseet.
  2021-06 Uthyrd till Sven Källfeldt Byggnads AB, Göteborg för trafik på traden Lilla Bommen - Nya Varvet, Göteborg med artistnamnet "Nya Varvet-Färjan".
  2021-06-07 Lämnar Klara Mälarstrand, Stockholm kl. 06.00 för att, via Södertälje och Göta Kanal, gå till Göteborg. Ankomst Lilla Bommen 11 juni kl. 16.45. Bildreportage
Tillbaka till Jernvägs AB Stockholm - Saltsjön
Tillbaka till Västerås stad
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Strömma Turism & Sjöfart AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 953 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.