Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Solskjel
Kanholmen på Ladugårdslandsviken, Stockholm 2019-05-14
Kanholmen på Ladugårdslandsviken, Stockholm 2019-05-14
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ulf Carlsson, SAM, 2011-01-26, KN

* Båtologen 2/1985, S75
* Båtologen 4/1994, S181
* Båtologen 2/1997, S70
* Båtologen 4/1999, S200
* Båtologen 5/2013, S296
* PassagerarRedaren 2/1997, S23
* PassagerarRedaren 2/1999, S26
* Redaren 4/1990, S1-3
* Redaren 6/1990, S12
* Redaren 2/1991, S17
* Redaren 4/1992, S23
* Skärgårdsbåten 2/2013, S27
* Skärgårdsredaren 2/2013, S9

* Sveriges Skeppslista 1986, S58, Kanholmen, SLGP, Runmarö Sjötjäsnst HB, Runmarö, Passagerarmotorskepp, 1963, Norge, Stål, 170 kW, 122/36, 20,74 x 7,86 meter
* Sveriges Skeppslista 1987, S56, 257 kW
* Sveriges Skeppslista 1988, S58
* Sveriges Skeppslista 1989, S58
* Sveriges Skeppslista 1990, S62
* Sveriges Skeppslista 1991, S66
* Sveriges Skeppslista 1992, S66
* Sveriges Skeppslista 1993, S66
* Sveriges Skeppslista 1994, S66
* Sveriges Skeppslista 1995, S64, Rederi AB Badholmen, Runmarö
* Sveriges Skeppslista 1996, S64
* Sveriges Skeppslista 1997, S64
* Sveriges Skeppslista 1998, S64, Stockholms Buss & Båt Trafik AB, Runmarö
* Sveriges Skeppslista 1999, S64
* Sveriges Skeppslista 2000
* Sveriges Skeppslista 2001, S68, Ellboda Värdshus AB, Vaxholm
* Sveriges Skeppslista 2002, S70
* Sveriges Skeppslista 2003, S72
* Sveriges Skeppslista 2004, S72
* Sveriges Skeppslista 2005, S72
* Sveriges Skeppslista 2006, S76
* Sveriges Skeppslista 2007, S78
* Sveriges Skeppslista 2008, S80
* Sveriges Skeppslista 2009, S84
* Sveriges Skeppslista 2010, S81
* Sveriges Skeppslista 2011, S82
* Sveriges Skeppslista 2012, S95
* Sveriges Skeppslista 2013, S84
* Sveriges Skeppslista 2014, S87
* Sveriges Skeppslista 2015, S86
* Sveriges Skeppslista 2016, S86
* Sveriges Skeppslista 2017, S88
* Transportstyrelsen.se, EKAN, 2021-04-13; Kanholmen, SLGP, Passagerarmotorskepp, Stockholm, 1963, 23,64 x 7,86, 294 kW, 198 pax
  Byggd 1963
  Varv A/S Storviks Mekaniske Verksted, Kristiansund, Norge
  Varvsnummer 19
  Registernr 13306
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 8976750
  Signal LCEE, numera svensk signal SLGP
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 20,93 meter 23,64 meter
  Största bredd 7,72 meter 7,86 meter
  Djupgående 2,42 meter 2,35 meter
  Brt/Nrt 94/89 122/36
  Maskineri 2 x Volvo Penta MD70 1 x Scania D13
  Effekt 170 hk, 125 kW 400 hk, 294 kW
  Toppfart 9 knop 11 knop
  Kapacitet 80 passagerare 198 passagerare
   10 personbilar 0 personbilar
  Historik
  1962-11-16 Beställd för leverans 1 juli 1963.
  1963-07-04 Levererad av A/S Storviks Mekaniske Verksted som Solskjel
till Møre og Romsdals Fylkesbåtar A/S, Molde, Norge. Norsk signal LCEE. Byggnadskostnad 655.000 NOK. Döpt av
Fru Myklebostad från Vistdal. Insatt i trafik på traden
Aure - Ånes.
  1970-07 Flyttas till traden Aresvik - Rendal.
  ? Flyttas till traden Aresvik - Hendset.
  1975-06 Flyttas till traden Tafjord - Valldal.
  1979-04 Reservfärja.
  1980-09-15 Uthyrd till Rutelag Bergen-Vest A/S, Bergen, Norge.
  1981-01 Såld till Rutelag Bergen-Vest A/S, Bergen, Norge för 375.000 NOK och omdöpt till Bjorøy. Trafik på traden Alvøy - Bjorøy.
  1984-05 Såld till Runmarö Sjötjänst HB, Runmarö för 380.000 NOK och omdöpt till Kanholmen. Ny hemort Runmarö. Ombyggd vid Raulis Båt och Plåt, Djurgårdsvarvet, Stockholm. Nya mått 20,74 x 7,86 meter. Nytt tonnage 122/36. Nytt passagerarcertifikat för 150 passagerare. Trafik på traden Stavsnäs - Runmarö för Waxholmsbolaget samt chartertrafik i Stockholms skärgård.
  1986 Ny huvudmaskin, av fabrikat Caterpillar 3406 4TB 855, 350 hk, 257 kW, installeras. Man minskar samtidigt från två till en huvudmaskin. Därtill ny propeller och axel.
  1990-04-11 Sista turen på traden Stavsnäs - Runmarö för Waxholmsbolaget.
  1990-09-17 Uthyrd till Strengnäs Rederi HB, Strängnäs för trafik på traden Strängnäs - Tosterön efter att Tosteröbron den 13 september blivit påkörd av det tyska lastfartyget m/s Arosandra.
  1991-05-23 Maskinhaveri. Upplagd i Strängnäs som restaurangfartyg.
  1994-05 Såld till Rederi AB Badholmen, Vaxholm för 1,15 milj SEK.
  1996-07-01 Såld till Stockholms Buss & Båt Trafik AB, Stockholm för 542.600 SEK.
  1999-05 Såld till Ellboda Värdshus AB, Vaxholm för 525.000 SEK. Ny hemort Vaxholm. Trafik på traden Vaxholm - Vaxholms fästning samt charter i Stockholms skärgård.
  2004 Utbjuds till försäljning vid Djurgårdsvarvet, Stockholm.
  2004-09-01 Medverkar under artistnamnet "Krallingen" vid inspelningen av den svenska långfilmen Van Veeteren - Moreno & Tystnaden med bland annat Sven Wollter, Eva Rexed och Thomas Hanzon. Inspelningen sker i Vaxholm och på Långholmsfjärden.
  2013-06-16 Såld till Rederi AB Ballerina, Stockholm. Ny hemort Stockholm. Trafik för Sjövägen, traden Nybroplan - Nacka Strand - Larsberg - Frihamnen.
  2013 Ombyggd vid Kummelnäs varv AB, Nacka. Bland annat ny utformning av stäv och landgångsarrangemang. Nytt färgschema med svart skrov och vit överbyggnad.
  2016 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania D13, 400 hk, 294 kW, installeras vid Kummelnäs varv AB, Nacka.
  2019-07-25 Får maskinhaveri i höjd med Beckholmen. Assisteras in till Kastellholmen av sightseeingbåten Wake Me Up, Stockholms Ström 2 samt Rescue Rebecka af Odd Fellow från SSRS Stockholm. Passagerarna evakueras sedan över till rederisystern Gurli.
  2019-11 Ombyggd vid Kummelnäs varv AB, Nacka för att kunna utöka bunkerkapaciteten. Förlängd i aktern med 2,42 meter. Nya mått 23,64 x 7,86 meter.
Tillbaka till Runmarö Sjötjänst HB
Tillbaka till Strengnäs Rederi HB
Tillbaka till Ellboda Värdshus AB
Tillbaka till Rederi AB Ballerina
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 953 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.