Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Stoompont II
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1922
  Varv N V Maschienenfabrik H J Koopman, Dordrecht, Holland
  Varvsnummer -
  Registernr 12121
  Fartygstyp Ångfärja
  Material -
  IMO nummer -
  Signal SDQI
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotningen
  Längd öa 32,00 meter -
  Största bredd 9,52 meter -
  Djupgående 3,00 meter -
  Brt/Nrt - 227/-
  Maskineri 2 x ångmaskin 2 x ångmaskin
  Effekt 170 hk, 125 kW 170 hk, 125 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
   - personbilar -
  Historik
  1922 Levererad av N V Maschienenfabrik H J Koopman som Stoompont II till Gemeenteveren Amsterdam (GVB), Amsterdam, Holland. Trafik i Amsterdams hamn som bil- och passagerarfärja.
  1955 Såld till Götaverken AB, Göteborg och omdöpt till Götaverken. Ombyggd vid Marstrands Mekaniska Verkstad, Marstrand. Förlängd 6,5 meter. Överbyggnaden fölängs för- och akterut för att öka antalet platser under tak. Oljeeldning installeras. Får certifikat för 698 passagerare.
  1956-01-23 Insatt i trafik på traden Sänkverket - Rosenlund.
  1956-04-09 Får nytt certifikat för 932 passagerare.
  1964 Upplagd för försäljning.
  1966-11-01 Såld till AB Skrot & Avfallsprodukter, Göteborg.
  1967-09 Såld till AB Rör & Konstruktionssvets, Göteborg.
  1968-09-30 Såld till Bogser AB Sven, Göteborg och omdöpt till BH 85. Förvandlas till pråm genom att däcksbyggnaden skärs bort. Nytt tonnage 227 brt, 181 nrt. Transport av fartygssektioner till de västsvenska varven.
  1988 Skrotad.
Tillbaka till Götaverken AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1694 fartyg, 971 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.