Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Strömfärjan 2
Strömfärjan 2 tillsammans med Strömfärjan 1 i Sickla 1968-10-27
Strömfärjan 2 tillsammans med Strömfärjan 1 i Sickla 1968-10-27
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1901
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 242
  Registernr 3954
  Fartygstyp Ångfärja
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Strömfärjan 1
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 18,51 meter 18,51 meter
  Största bredd 4,94 meter 4,94 meter
  Djupgående 1,60 meter 1,60 meter
  Brt/Nrt 52/37 52/37
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x W. Lindberg ångmaskin
  Effekt 55 hk, 40 kW 55 hk, 40 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 125 passagerare -
  Historik
  1901-10-25 Sjösatt.
  1901-10-26 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Strömfärjan 2 till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Hemort Stockholm.
  1901-10-27 Insatt i trafik på traden Räntmästaretrappan (Slussen) - Grevbron (Strandvägen), Stockholm.
  1950 Upplagd vid Djurgårdsvarvet.
  1968-05-29 Såld till Ingemar Lantz, Firma Bil- och Metallskrot, Stockholm för 500 SEK. Hämtas av bogserbåten Greb.
  1968-05-30 Såld till Olle Sjölund, Stockholm för 2.500 SEK.
  1968-05-30 Såld till Charlie Gunnar Pettersson, Huddinge för 2.500 SEK.
  1973-10-11 Anmäls av Charlie Pettersson som skrotad "för länge sedan".
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.