Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Svanen
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Länspumpen 2/2001, S22-23
* Alla våra Ångslupar. 1994, S52-53, 116
* Sveriges Inre Vattenvägar Del 4, S69-
  Byggd 1891
  Varv Ljunggrens Verkstad, Kristianstad
  Varvsnummer 915
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisning
  Längd öa 14,00 meter 14,00 meter
  Största bredd 3,11 meter 3,11 meter
  Djupgående 0,90 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Ljunggrens ångmaskin -
  Effekt 27 hk, 20 kW -
  Toppfart 7 knop -
  Kapacitet 70 passagerare -
  Historik
  1891-09 Levererad av Ljunggrens Verkstad som Svanen till Borås Ångslups AB, Borås. Slupen har även fyra hjul. Byggnadskostnad 11.500 kr. Trafik på traden Borås - Öresjön via 200 meter järnvägsräls. Rälsen byggs istället för en sluss förbi vattenfallet vid Ålgården.
  1892-10 Trafiken upphör efter att konkurrensen från järnvägen blivit för svår.
  1895-03-29 Såld till A/S Baadfarten Lyngby-Farum, Köpenhamn, Danmark. Trafik på traden Farum Sø - Furesøen - Lyngby Sø - Bagsværd Sø, norr om Köpenhamn. Resan mellan Farum Sø och Furesøen går på räls.
  1900 ca. Ombyggd. Hjulen tas bort. Fortsatt trafik på traden Furesøen - Lyngby Sø - Bagsværd Sø.
  1940 Såld till Rasmussen & Schøtt, Köpenhamn. Bogserbåt i Köpenhamn.
  1942-05-20 Går på en mina utanför Kalvebodarna och sjunker. Två besättningsmän omkommer.
Tillbaka till Borås Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 968 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.