Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Tärnan
Tärnan af Söderöra i Sandhamn 2011-09-03
Tärnan af Söderöra i Sandhamn 2011-09-03
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Vaxholms Tidning, 1966-07-01, Monne Sahlberg, PN
* Redaren 5/1990, S18
* Redaren 2/1991, S20
* Redaren 4/1991, S9-13
* Båtologen 1/2015, S42
  Byggd 1965
  Varv Gustavsson & Anderssons varvs AB, Lidingö
  Varvsnummer 1006
  Registernr 10619
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SDBO
  Systerfartyg Viggen
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 17,50 meter 20,85 meter
  Största bredd 4,40 meter 5,09 meter
  Djupgående 1,30 meter 1,30 meter
  Brt/Nrt - 47/14
  Maskineri 2 x Cummins V8 300M 2 x Scania DI 12
  Effekt 600 hk, 441 kW 1.000 hk, 735 kW
  Toppfart 24 knop 22 knop
  Kapacitet 91 passagerare 120 passagerare
  Historik
  1965-06-23 Levererad av Gustavsson & Anderssons varvs AB som Tärnan till Waxholms Ångfartygs AB, Vaxholm.
  1966-06-22 Grundstöter utanför Hästängsudd, Skåvsjöholmssundet, Österåker vid färd mot Skåvsjöholm för att hämta en grupp kongressdeltagare. Man kör på en sten med styrbords sida och maskin och vinkelväxel lossnar från sitt läge samtidigt som plåt och nitar rivs upp. Styrbords roder, propeller, axel och vinkelväxel förstörs. Man lyckas hålla fartyget flytande tills dykare kommit till platsen och tätat läckan provisoriskt. Därefter bogseras fartyget till varv i Stockholm för reparation. Åter i trafik i början av augusti efter att en ny vinkelväxel har levererats från USA.
  1968-07-29 Grundstöter lätt vid Norra Grinda. Propellerblad skadas.
  1968-08-15 Grundstöter lätt vid Bergs brygga, Möja. Propellerblad skadas.
  1971 Ombyggd vid Marinteknik verkstads AB, Öregrund. Förlängd 3,35 meter. Akterdäcket byggs in. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Detroit, 1.001 hk, 736 kW, installeras. Nytt passagerarcertifikat för 117 passagerare.
  1983-08-26 Sista dagen i trafik för Waxholmsbolaget.
  1983-11 Såld till Rederi AB Badholmen, Vaxholm för 775.000 SEK och omdöpt till Truten. Chartertrafik i Stockholms skärgård.
  1990-03 Såld till Qultura Shipping AB, Marby för 1,37 milj SEK och omdöpt till Jemtlandia. Ombyggd vid Marinteknik verkstads AB, Öregrund med nytt kök, nytt isolerat golv och installation av GPS-radar. Fartyget får även två skorstenar så att avgaserna leds upp i luften istället för att komma ut vid vattenlinjen. Nya huvudmaskiner, av fabrikat GM Detroit Diesel 6V92TI, 800 hk, 588 kW, installeras. Trafik i Storsjön, Jämtland, traden Östersund - Hallen/Svenstavik samt charter. Går på grund någon månad efter trafikstart.
  1991-01 Rederiet går i konkurs och båten återkommer till Stockholm. Upplagd vid Boghammar Marin AB, Lidingö i väntan på försäljning.
  1991-04 Inhyrd av Stockholm Sightseeing som depåfartyg vid Strömkajen under tiden som Måsen är på varv för ombyggnad.
  1991-05 Åter upplagd vid Boghammar Marin AB, Lidingö.
  1991 Såld till Koster Marin AB, Sydkoster för 1,13 milj SEK och omdöpt till Kosterbris.
  1991-12-27 Lämnar Boghammar Marin AB, Lidingö för leveranstur till Sydkoster.
  1991-12-31 Ankommer till Sydkoster efter en tidvis stormig tur runt den svenska kusten som skett för egen maskin.
  1992-01 Ombyggd. Aktersalongen kapas 2,5 meter för att ge plats åt ett akterdäck. Styrhytten förhöjs något samt byggs om. Därtill så fräschas fartyget upp.
  1992-04 Insatt i trafik på traden Strömstad - Koster samt Strömstad - Ramsö.
  1996-09-05 Assisterar en läckande fisketrålare sydväst om Kosteröarna. Sätter över en man och en länspump.
  1997 Såld till Roslagens Sjötrafik AB, Söderöra för 1,85 milj SEK och omdöpt till Tärnan af Söderöra. Trafik i Stockholms norra skärgård.
  1998-08-05 Under förmiddagsturen till Rödlöga får en äldre man höften ur led mellan Gräskö och Norröra. Vid ankomst Norröra kl. 10.50 kallar man på ambulanshelikopter som kommer till Norröra och tar hand om mannnen. Kl. 11.22 kan man fortsätta turen mot Rödlöga sedan mannen lyfts över till helikoptern. Bildreportage
  2000 Insatt i trafik hos Expressbåtarna på traden Stavsnäs - Styrsvik - Sandhamn.
  2009 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI 12, 1.000 hk, 735 kW, installeras.
  2014-08-24 En brand utbryter ombord vid 20.45-tiden när fartyget ligger i hemmahamnen på Söderöra. Fartyget eldhärjas svårt, och branden tros ha startat i inredningen. Bildreportage
  2014-11-14 Skrotad enligt intyg.
  2014-11-18 Avregistrerad.
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Rederi AB Badholmen
Tillbaka till Koster Marin AB
Tillbaka till Roslagens Sjötrafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 953 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.